مدیرکل موزه های ایران: موسیقی میراث هفت هزار ساله ایران است
مدیرکل امور موزه های ایران با بیان این که موسیقی میراث ناملموس هفت هزار ساله در ایران است، گفت که توجه به میراث فرهنگی ناملموس مهمترین ماموریت این سازمان است.
محمدرضا کارگر روز سه شنبه در آیین نکوداشت ثبت جهانی عبدالقادر مراغی در فهرست معنوی یونسکو و شب فرهنگی این شخصیت در تالار سرباز مراغه افرود: وقتی یک اثر هنری در هفت قرن گذشته خلق می شود و همچنان با مخاطبان خود در جامعه ارتباط برقرار می کند، به منزله زنده بودن این هنر و آثار هنرمند است.
 
مدیر کل امور موزه های ایران ادامه داد: ثبت خالق این اثرها در سازمان جهانی یونسکو فرصتی مغتنم برای توسعه فرهنگ ایران بوده و اگر بتوانیم به صورت صحیح از آن استفاده کنیم راه های تحقق آرمان های ایران اسلامی در جهان پایدار می شود.
 
کارگر خاطرنشان کرد: ثبت عبدالقادر مراغه ای در فهرست معنوی این سازمان به نوعی نشانگر تاثیر موسیقی اصیل ایرانی در جامعه جهانی است.
 
وی با اشاره به اینکه موسیقی میراثی هفت هزار ساله برای ایران است، گفت: در این ارتباط اثر ملموس مربوط به یک گروه همنوازی به هزاره پنجم قبل از میلاد در شوش کشف شده که سندی ثبت شده برای این هنر ایرانی است.
 
عبدالقادر مراغه ای مشهور به معلم ثالث موسیقی،آخرین عضو از سلسله ای از موسیقیدان ها و نظریه پردازانی است که از فارابی آغاز و در مدت 500 سال به این موسیقیدان رسید.
 
عبدالقادر مراغه ای در قرن نهم هجری قمری در مراغه متولد و در مراحل مختلف زندگی اش در دربارهای بغداد، بصره و هرات نزد شاهرخ شاه تیموری مشغول بکار بود.
 
مقاصدالالحان، جامع الالحان اولین نمونه های جامع نت نویسی شده ایرانی، کنزالالحان و شرح ادوار (درباره ایقاع) از مهمترین آثار عبدالقادر مراغه ای بوده و موسیقی فیلم امام علی (ع) نیز از آثار او است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر
برچسب‌ها: میراث فرهنگی

تاريخ : چهار شنبه 21 خرداد 1393 | 1:27 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.